NOVELA ZÁKONA O DPH PRO ROK 2013 SCHVÁLENA

Přidáno: 14. 12. 2017 14:41:28 Počet shlédnutí: 5897

Novela zákona o DPH pro rok 2013 byla dne 26. 9. 2012 ve třetím čtení schválena Poslaneckou sněmovnou a postoupena k dalšímu projednání Senátu. Dalším krokem je podpis prezidenta republiky a zveřejnění novely ve Sbírce zákonů (obojí se momentálně jeví jako pravděpodobné).

Plánovaná účinnost této novely je od 1. 1. 2013. Tato novela, která je označována jako legislativně-technická, reaguje zejména na změny v předpisech EU a v aktuálním znění tak neřeší výši sazeb daně pro rok 2013.

Otázkou sazeb DPH se zabývá separátní legislativní návrh o změně daňových a pojistných zákonů v souvislosti se snižování schodků veřejných rozpočtů, se kterým vláda spjala otázku důvěry. Původní text novely neprošel během schvalování zásadními změnami. Jako jednu z dílčích změn lze uvést ustanovení týkající se nespolehlivých plátců daně, v rámci kterého se zdaňovací období čtvrtletního plátce daně, pokud se tento stane nespolehlivým povinně změní na zdaňovací období měsíční.

Hlavní body novely zákona o DPH pro rok 2013 jsou pro připomenutí znovu uvedeny níže:

Změny v pravidlech fakturace a uchování dokladů

Hlavním cílem změn v této oblasti je podpořit a zrovnoprávnit elektronické vystavování faktur. Zákon nově stanoví způsoby vystavování faktur v listinné i elektronické podobě. Dalšími upřesněními týkajícími se fakturace se bude zabývat také Generální finanční ředitelství v rámci očekávané metodiky.

Zdanění nemovitostí

Prodloužení lhůty pro osvobození od DPH u převodu staveb, bytů a nebytových prostor ze tří na pět let a možnost využití opce zdanění, tj. možnosti plátce rozhodnout se pro zdanění i po uplynutí této lhůty.

Změny v registraci a nové kategorie subjektů

Změny týkající se podmínek dobrovolné registrace a vzniku plátcovství pro drobné podnikatele při překročení milionového obratu pro povinnou registraci. Zavedení kategorie tzv. identifikovaných osob, které budou z vyjmenovaných typů plnění odvádět daň, ale nebudou mít povinnost se z tohoto titulu registrovat jako „plnohodnotní“ plátci DPH.

Vedení evidence pro účely DPH

Povinnost vést evidenci pro účely DPH pro všechny plátce daně. Dochází taktéž k rozšíření požadovaných informací uváděných v evidenci. Elektronické podávání přiznání Povinnost podávat přiznání k DPH výhradně elektronicky podle s platností od 1. 1. 2014. Výjimka je stanovena pro fyzickéosoby s ročním obratem do 6 mil. Kč.

Nová definice provozoven

Kromě stávajícího obsahu pojmu provozovna bude takto označovaná také organizační složka schopná přijímat a využívat jí poskytované služby (tzv. pasivní provozovna).

Kurz pro přepočet cizí měny

Vedle dosavadního platného kurzu pro přepočet ČNB bude možné využít i směnný kurz ECB (s výjimkou dovozu, kde se nadále uplatní kurz dle celních předpisů).

Zdaňovací období

Zdaňovacím obdobím nově registrovaných plátců bude vždy kalendářní měsíc. Plátci se sídlem v ČR a s ročním obratem do 10 mil. Kč budou moci o čtvrtletní zdaňovací období požádat.

Mezi další změny patří například:

· Změna místa plnění u nájmu dopravních prostředků.

· Penzijní a pojišťovací činnosti – osvobození nových produktů.

· Povinnost plátců daně zveřejnit čísla bankovních účtů používaných pro podnikání.

· Zavedení databáze tzv. nespolehlivých plátců daně.

· Povinnost odvádět DPH z přijatých záloh nově i pro plátce, kteří nevedou účetnictví.

· Snížení nejistoty u režimu přenesení daňové povinnosti