DPH rok 2013

Přidáno: 14. 12. 2017 14:41:28 Počet shlédnutí: 3615

Změny v DPH rok 2013

Od 1. ledna 2013 platí nový tiskopis pro přiznání k dani z přidané hodnoty. Jde o tiskopis č. 25 5401 MFin 5401 - vzor č. 18, který vydalo Ministerstvo financí. Poprvé jej plátci DPH použijí za zdaňovací období leden 2013 nebo za první čtvrtletí tohoto roku.

V rámci reorganizace české daňové správy byly čtrnácti nově vzniklým finančním úřadům přiděleny nové názvy, jejichž pevnou součástí je také jedinečné trojmístné předčíslí. Změnám se nevyhnuly ani číselníky jednotlivých územních pracovišť.

Pokud nové číslo územního pracoviště finančního úřadu zatím vůbec neznáte, vyhledejte na stránkách http://cds.mfcr.cz/cps/rde/xchg/cds/xsl/vyhledavani_ufo.html?year=0, kde si v seznamu vyhledáte požadované územní pracoviště.

Pro všechny nové plátce daně z přidané hodnoty je od ledna 2013 základním zdaňovacím obdobím kalendářní měsíc.

Pokud plátce nepřekročí za předcházející zdaňovací období obrat 10 miliónů korun, může si jako zdaňovací období vybrat kalendářní čtvrtletí. Tuto změnu však není možné učinit v roce, kdy došlo k registraci plátce daně, a v roce následujícím.

Novinek se dočkaly také daňové doklady. Od 1. ledna 2013 musí daňový doklad obsahovat některé nové údaje:

text daň odvede zákazník, je-li osobou povinnou přiznat daň ten, pro koho je plnění uskutečněno. Jedná se například o vystavitele daňového dokladu při uplatnění režimu přenesení daňové povinnosti podle § 92a,
• text vystaveno zákazníkem, je-li osoba, pro kterou je plnění uskutečněno, zmocněna k vystavení daňového dokladu. Jde například o příjemce daňového dokladu při uplatnění režimu přenesení daňové povinnosti podle § 92a.

Novela zákona o DPH také ruší povinnost uvádět na vystavovaném dokladu v režimu přenesení daňové povinnosti text o tom, že výši daně je povinen doplnit a přiznat plátce, pro něhož je plnění uskutečněno.

Povinnost přiznat daň z plateb přijatých před dnem uskutečnění zdanitelného plnění je nově rozšířena i na plátce daně, kteří vedou daňovou evidenci.

Rok 2013 zavádí označení „nespolehlivý plátce“. Uvedený titul získá plátce daně z přidané hodnoty, který závažným způsobem neplní své povinnosti při správě DPH.

Pokud budete obchodovat s partnerem, který nese označení nespolehlivého plátce, budete se vystavovat riziku ručení za nezaplacenou daň z tohoto zdanitelného plnění. Proto Vám doporučujeme, abyste si spolehlivost svého obchodního partnera pravidelně ověřovali.

Informace o spolehlivosti plátců daně jsou zveřejněné na Daňovém portálu v aplikaci Registr plátců DPH. Výchozí stav je u všech plátců nastaven na spolehlivý. Předpokládá se totiž, že první nespolehliví plátci zde budou publikováni nejdříve v průběhu února.

Další z legislativních novinek, kterou upravuje § 100 zákona o DPH, představuje povinnost plátce evidovat DIČ dodavatele u přijatých zdanitelných plnění, ovšem s výjimkou těch, ke kterým byly vystaveny zjednodušené daňové doklady (do 10 000 Kč).